Drejeskiverne på Nexøbanen

Artikel fra Den Metersporede nr. 4 - 2011

Drejeskiverne på Nexø Banen

Da man i sin tid anlagde Bornholms første jernbane anskaffede man små 12 tons Jung Damplokomotiver fra Tyskland til at udfylde behovet for trækkraft. Lokomotiverne var med 3 trækaksler samt udstyret med en forløber. Der var således ikke nogen efterløber på de første DBJ maskiner; derfor skulle lokomotiverne vendes ved endestationerne, og det skete naturligvis på en dertil indrettet drejeskive.



Tegning til de håndbetjente bornholmske drejeskiver, som var meget simpelt indrettede.

Der blev således bygget drejeskiver på stationerne i Rønne og Nexø, samt på terrænet ved Aakirkeby og ved Almindingen Station. Alle drejeskiverne blev bygget efter samme tegning, og de var kun 21 fod lange (6,4 m). De kunne lige rumme de små lokomotiver, der i de første mange år blev vendt både i Nexø og Rønne, således at de altid kørte fremad, når de fremførte et tog mellem endestationerne.

I forgrunden drejeskiven i Rønne, et stk. Jung Lokomotiv passerer på vej mod Nexø.

Drejeskiverne i Rønne og Nexø blev bevaret helt frem til 1968, mens drejeskiverne i Aakirkeby og Almindingen blev sløjfet i forbindelse med Gudhjem Banens nedlæggelse i 1952. 

Men forsvandt drejeskiverne nu også sammen med jernbanen?

Drejeskiven i Nexø. Nydquist & Holms RAJ nr. 1 kan kun lige akkurat være på skiven.

Jeg har i arkivet fundet billeder af de 4 nævnte drejeskiver, og naturligvis skal læserne ikke snydes for billederne af dem. De 2 første billeder viser drejeskiverne i henholdsvis Rønne og Nexø. Det første billede anslås at være fra først i 30’erne, mens det andet billede sandsynligvis er fra 1947, hvor DBJ havde en vinter med store vanskeligheder på grund af snevejr.

Remisen i Almindingen. Et foto fra 30’erne, hvor drejeskiven er placeret under pilen.

De to næste drejeskriver har det været lidt svært at finde billeder af, da de jo som nævnt ikke var i brug efter 1952. Men efter lang tids søgen lykkedes det at finde nogle brugbare fotos. Begge drejeskriver var placeret umiddelbart foran remiserne i henholdsvis Aakirkeby og Almindingen, så det burde være muligt at finde billeder af dem. Desværre er det ikke lykkedes, men her kommer trods alt nogle billeder, hvor det kan anes, hvor drejeskiverne lå.

Remisen i Aakirkeby. Et foto fra 1968, hvor fundamentet til drejeskiven stadig kan ses.

Indledningsvis i min artikel nævnte jeg, at drejeskiverne måske ikke helt er forsvundet, men hvordan kan det være, når nu alt andet materiel ellers er forsvundet. Men der kan findes rester af i hvert fald en drejeskive, og sandsynligvis er det den fra Rønne H. Station, der er endt sine dage som gangbroer over Vellensby Å, der har sit udløb i Stampen tæt ved lufthavnen.

Billede af bro nr. 1. Sandsynligvis det drejelige jernstykke, der bar skinnerne i midten.

Jeg havde hørt rygter om, at de nævnte gangbroer bar tydeligt præg af jernskrot, som kunne stamme fra den nævnte drejeskive. Det måtte naturligvis undersøges, og en dag i september måned drog jeg ud med mit kamera og gik en tur i Stampen langs åen. Og ganske rigtigt, der lå i alt 4 stk. gangbroer, og de bar tydeligt præg af jernbane. Den ene mere end den anden, men de er alle uden tvivl bygget op af resterne af den bornholmske jernbane.

Billede af bro nr. 2. To skinnestykker med en meters mellemrum, opfyldt med cement.

Ved især en af broerne var jeg slet ikke i tvivl. Den var lavet af nogle jernbaneskinner, hvor der var støbt cement imellem dem, så de dannede en fin gangbro på ca. 1 meters bredde.

Billede af bro nr. 3. Umiddelbart svært at bedømme, men sikkert jernskrot fra skiven.

Hvorfor kan man så være så sikker på, at det er resterne af drejeskiven, der er anvendt til konstruktion af de 4 gangbroer. Den opmærksomme læser har jo noteret sig, at der var tale om en 21 fods drejeskive, og det jeg da også afprøvet. Jeg bruger skonummer 41, som er udstyret med en længde, der svarer præcis til en fod.

Billede af bro nr. 4. Det kunne tyde på at her har man anvendt rækværket fra skiven.

Altså skridtede jeg bro nr. 1 og 2 af, og talte min skridt (fra tå til hæl, fra tå til hæl osv.). Jeg nåede frem til netop 21 trin, hvilket svarer nøjagtig til de opgivne 21 fod. Derfor er der ingen tvivl om at resterne af drejeskiven fra Rønne H. ligger i Stampen som gangbro over Vellensby Å.


Drejeskiven i Nexø fotograferet i 1965.

Men historien slutter ikke her, fordi hvad med de øvrige 3 drejeskiver. Er der stadig rester af dem? Det er ikke umuligt, at fundamentet findes under brolægningen i omkring de gamle stationer. Jeg har på et tidspunkt været inde ved Almindingen Station og der fandtes indtil for nylig stadig fundamentet i jorden på grunden ved det tidligere Almindingen Savværk. Også det har jeg taget et billede af, men pga. bevoksningen på stedet, er det svært at se fundamentet på billedet. Derfor har jeg tilføjet en rund ring, der viser beliggenheden på billedet. Betonklodsen midt i billedet er også rester af fundamentet.


Til venstre: Et billede af resterne af drejeskiven i Almindingen. Ekkodalsvejen ses i baggrunden. Til højre: Endnu et billede af resterne af drejeskiven taget fra modsat side. Almindingen station ligger til højre uden for billedet.

Spørgsmålet om resterne af drejeskiverne i Nexø og Aakirkeby stadig ligger begravet på deres oprindelige plads må stå hen i det uvisse. Men sikkert er det, at drejeskiven i Gudhjem stadig findes i jorden ved stationen. Det kan tydeligt ses om sommeren, når græsset gulnes forskelligt. 


Om fundamentet til drejeskiven i Sandvig også findes i jorden på det gamle stationsterræn har jeg ikke undersøgt, men de to sidstnævnte drejeskiver var jo heller ikke en del af Rønne - Nexø Jernbane.


Til venstre: Det midterste af drejeskive fra Nexø Station. Til højre: En lille detalje fra drejeskiven fra Rønne H.

Her til sidst nogle detaljer fra tegningen til drejeskiverne, sammenlignet med fotos taget henholdsvis i 1968 og 2011.


Nils Pedersen, november 2012. 


Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

22.03 | 13:53

Nej , jeg kan ikke kende den gamle station .....................

Hilsen

Hogo

...
09.11 | 11:13

Mange tak :)
Håber ikke de har fjernet dem, det ville være trist :(
Jeg glæder mig til at se hvad der er tilbage :)

...
06.11 | 18:20

Hej Magnus
God jagt. Jeg er ikke sikker på, at alle skinnerne er der endnu, men det du jo ud af.

...
06.11 | 13:08

Spændende.
Jeg elsker at finde/ se på rester fra jernbanerne på Bornholm og nu ved jeg hvor jeg kan finde flere ;)
Dem skal jeg ud og se på :D

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE