FROSTEGÅRD SAVVÆRK

ARTIKEL FRA DEN METERSPOREDE - Nr. 3 - 2009

Ved anlægget af skovtursbanen til Almindingen omkring år 1900 blev der bygget i alt tre stk. jernbanebroer for at passere Læså ved Frostegård Savværk. Det skyldtes, at man valgte at lade jernbanelinien passere midt gennem savværket. Sandsynligvis fordi man gerne ville benytte jernbanen til transport af materialer til og fra savværket. Imidlertid var der dog ikke plads til noget vigespor ved savværket, hvilket tydeligt fremgår af de billeder, som min yngre bror har fremskaffet til mig. Men mon ikke der har været transporter herfra alligevel.


I marts måned i år aflagde han en visit hos Valborg Andersen, enke efter tidligere savværksejer Poul Andersen, Frostegaard Savværk. Valborg, som nu er en ældre dame bosat i Åkirkeby, har levet et langt 
liv på Frostegaard Skæreri, som savværket faktisk blev benævnt. I øvrigt var Valborg Andersen meget interesseret i havearbejde og havde i mange år en ”besøgshave” ved savværket, som tidligere var meget kendt og et yndet udflugtsmål for mange bornholmere.

Frostegaard Skæreri med savværket i forgrunden. De 2 stk. jernbanebroer kan tydeligt ses.

     Men årsagen til min brors besøg var, at han ved et besøg i nævnte have, også havde fået et kig ind i stuehuset, hvor der hang flere billeder/luftfotos af savværket, hvor man tydeligt kunne se jernbanen. Han kunne særligt huske et foto, hvor et tog med fuld damp rent faktisk passerede ejendommen. Desværre havde hun ikke mere det billede, men hun havde dog to andre, som min bror fik lov til at fotografere. På grund af genskin fra blitzen er det svært at få taget gode fotos, men alligevel er billederne blevet så gode, at de kan anvendes til denne artikel.

Det andet af Dagmar Andersens billeder. Her ses mølledammen tydelig helt ude til højre.

På billederne kan to af de tre broer ses, og viser også, hvorfor var det nødvendigt med tre stk. broer. Det skyldtes at dels at Læså slår nogle sving ved Frostegård, og dels at der i forbindelse med savværket var bygget en kanal og en mølledam, hvor man ledte vandet ind til turbinerne, som udgjorde trækkraften i skæreriet.

På det ene billede kan denne kanal og broen tydeligt midt i billedet. Den anden bro ses også på billedet tæt ved den anlagte vej hen til stuehuset. Den tredje bro findes ca. 100 m længere fremme i retning mod Almindingen, og er ikke med på billederne, men placeringen fremgår af luftfotoet.

Luftfoto af området omkring Frostegård.

      Men jeg sendte min bror på endnu et besøg i Åkirkeby, nemlig til den Lokal- historiske samling på Biblioteket i byen. Her vidste jeg, at der fandtes to meget interessante billeder, nemlig nogle fotos, der var taget i forbindelse med bygningen af broerne ved Frostegaard. Også de billeder har jeg fået en kopi af, således at de kan komme med og illustrere denne artikel.

Billede fra omkring år 1901, hvor der arbejdes på brobygningen og anlæg af jernbanen.

       Billederne viser de næsten færdige broer over vandkanelen og over åen ved siden af adgangsvejen. Som det også fremgår billederne var det nødvendigt at etablere en jernbanedæmning, der adskilte stuehuset fra savværket.

Det er således i dag langt over 100 år siden, at jernbanen fra Åkirkeby til Almindingen blev bygget. Det kan derfor være sjovt at se, hvor meget af anlægget, der stadig kan ses i dag.

Endnu et billede fra omkring år 1901, hvor der arbejdes på bygningen af banelinien.

Jeg har derfor været ude ved Frostegård for se på området og tage nogle billeder af resterne. Og det er faktisk ikke så lidt.

Dæmningen er væk, og det samme er broen over vandkanalen, hvor man dog kan ses enkelte rester af fundamentet nede i kanalen. Broen ved vejen mellem savværket og stuehuset er der stadig. Selvfølgelig er der ingen skinner eller sveller, men ellers er broen helt intakt.

Broen ved vejen mellem savværket og stuehuset set nede fra åløbets bund.

Den samme bro set fra adgangsvejen til huset lidt over niveau, da dæmningen er væk.

        Det samme er også den tredje bro, som findes over Å-løbet et lille stykke fra ejendommen. Og her er flere af svellerne der skam stadig, således at broen kan passeres med forsigtighed, hvis man vil over på den anden side af Læså.
 

Det var jeg naturligvis også for at få så mange forskellige fotos af broen som muligt, og en dokumentation af en historie om en unik jernbane på Bornholm. Der i de første ca. 15 år var en del af ”Skovtursbanen” til Almindingen, og i de næste mange år som en del af jernbanen mellem Åkirkeby og Gudhjem. Jernbanen blev nedlagt i efteråret 1952. 

Billede af den 3. bro, ca. 100 m fra Frostegård, her er der stadig sveller på jerndrageren.

         Resterne af Frostegaard Savværk, der lå på adressen Almindingsvejen 21, ca. 2,0 km fra Åkirkeby, nedbrændte i øvrigt helt til grunden her kort før sommeren 2009.

Denne artikel er skrevet af undertegnede, men æren for det meste af indholdet tilfalder min bror, Jan Pedersen, der har lavet det meste af researcharbejdet. Og her til sidst, det har han selvfølge gjort fordi han naturligvis også medlem af foreningen De Bornholmske Jernbaner.

                                                                                   Nils Pedersen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

22.03 | 13:53

Nej , jeg kan ikke kende den gamle station .....................

Hilsen

Hogo

...
09.11 | 11:13

Mange tak :)
Håber ikke de har fjernet dem, det ville være trist :(
Jeg glæder mig til at se hvad der er tilbage :)

...
06.11 | 18:20

Hej Magnus
God jagt. Jeg er ikke sikker på, at alle skinnerne er der endnu, men det du jo ud af.

...
06.11 | 13:08

Spændende.
Jeg elsker at finde/ se på rester fra jernbanerne på Bornholm og nu ved jeg hvor jeg kan finde flere ;)
Dem skal jeg ud og se på :D

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE