 |
 |
|
 |
 |
VELKOMMEN TIL HJEMMESIDEN FOR DEN_METERSPOREDE
Hjemmesiden er senest revideret den 17. Oktober 2020 med "nye" blade og enkelte andre rettelser....!
Vi har lukket DBJ Museum for i år. Vi åbner igen medio maj 2021.
I år satte vi endnu en banner op på museets gavl. Denne gang valgte vi et motiv, der viser et af De bornholmske Jernbaners store "svenske" damplokomotiver
I år satte vi endnu en banner op på museets gavl. Denne gang valgte vi et motiv, der viser et af De bornholmske Jernbaners store "svenske" damplokomotiver
DBJ Museum og Foreningen De bornholmske Jernbaner
har bl.a. følgende jernbanebøger til salg:
"..... fra min tid ved banen"
Ny bog netop udkommet
Skrevet af Ove Nielsen - tidligere trafikelev ved De bornholmske jernbaner - Pris kr. 169,00. Bestil bogen direkte hos os:
Mail-adressen til Den Metersporede:
mailto:dbj.dms@gmail.com
Bogens Forord: Ove Nielsen var ansat ved De Bornholmske Jernbaner fra den 1. oktober 1961 til den 28. september 1968. De første tre år som trafikelev, derefter to år som trafikmedhjælper (heraf 14 måneders militærtjeneste) og som trafikassistent fra den 1. oktober 1966. Han var den næstsidste, der blev trafikuddannet ved jernbanerne på Bornholm.
Ove Nielsen har i mange år været medlem af foreningen De Bornholmske
Jernbaner, og her har hans ekspertise og viden om jernbanens virke været
til god hjælp, når man skulle bearbejde de mange arkivalier, som foreningen har i sine gemmer. Ofte har han leveret stof til foreningens klubblad, hvor han fortæller løst og fast om sin tid ved jernbanen.
Gennem de sidste fire-fem år har Ove leveret et fast indlæg til klubbladet
med overskriften ”Ove’s Hjørne”. Sammen med tidligere skriverier til
bladet er det blevet til en stor stofmængde. Efter succesen i 2013 med
udgivelsen af bogen ”Den sidste trafikelev ved De Bornholmske Jernbaner”, har foreningen fundet anledning til også at udgive Ove’s erindringer i bogform.
Der er ikke tale om en fuldstændig kronologisk fortælling, idet bogen er
baseret på små historier og anekdoter. Ikke alle episoder foregår i den
tid, hvor Ove Nielsen var ansat ved jernbanen, men alle udspringer af de
oplevelser, som Ove havde under sin ansættelse. Flere af historierne er
fortalt af kollegaer og genfortælles med Ove Nielsens bemærkninger.
Da Ove Nielsen var ansat samtidigt med Erik Andreassen, kan det ikke
undgås, at der er et vis sammenfald med teksten i hans erindringer. Nogle
historier fra Eriks bog er gentaget her, da fortælleren var Ove Nielsen,
men til gengæld er der i denne bog flettet nogle nye historier ind, som
Erik Andreassen har skrevet efter bogudgivelsen.
Bogens Forord: Ove Nielsen var ansat ved De Bornholmske Jernbaner fra den 1. oktober 1961 til den 28. september 1968. De første tre år som trafikelev, derefter to år som trafikmedhjælper (heraf 14 måneders militærtjeneste) og som trafikassistent fra den 1. oktober 1966. Han var den næstsidste, der blev trafikuddannet ved jernbanerne på Bornholm.
Ove Nielsen har i mange år været medlem af foreningen De Bornholmske
Jernbaner, og her har hans ekspertise og viden om jernbanens virke været
til god hjælp, når man skulle bearbejde de mange arkivalier, som foreningen har i sine gemmer. Ofte har han leveret stof til foreningens klubblad, hvor han fortæller løst og fast om sin tid ved jernbanen.
Gennem de sidste fire-fem år har Ove leveret et fast indlæg til klubbladet
med overskriften ”Ove’s Hjørne”. Sammen med tidligere skriverier til
bladet er det blevet til en stor stofmængde. Efter succesen i 2013 med
udgivelsen af bogen ”Den sidste trafikelev ved De Bornholmske Jernbaner”, har foreningen fundet anledning til også at udgive Ove’s erindringer i bogform.
Der er ikke tale om en fuldstændig kronologisk fortælling, idet bogen er
baseret på små historier og anekdoter. Ikke alle episoder foregår i den
tid, hvor Ove Nielsen var ansat ved jernbanen, men alle udspringer af de
oplevelser, som Ove havde under sin ansættelse. Flere af historierne er
fortalt af kollegaer og genfortælles med Ove Nielsens bemærkninger.
Da Ove Nielsen var ansat samtidigt med Erik Andreassen, kan det ikke
undgås, at der er et vis sammenfald med teksten i hans erindringer. Nogle
historier fra Eriks bog er gentaget her, da fortælleren var Ove Nielsen,
men til gengæld er der i denne bog flettet nogle nye historier ind, som
Erik Andreassen har skrevet efter bogudgivelsen.
Vi har flere bøger til salg - se venligst under kioskvarer. Men vi anbefaler denne bog, der netop er genudsendt:
"Den sidste trafikelev ved
De bornholmske Jernbaner
".
Bogen kan ligeledes købes for kr. 169,00 og kan bestilles via hjemmesiden.
Køb begge bøger og spar på forsendelse og porto.
Mail-adressen til Den Metersporede:
mailto:dbj.dms@gmail.com
Bogens Forord: Erik Andreassen var ansat som trafikelev ved De Bornholmske Jernbaner
i perioden fra 1. juli 1963 til 30. juni 1966, og i perioden fra 1. juli 1966
til 30. september 1968 som trafikmedhjælper/assistent (afbrudt af 14 måneders militærtjeneste). Han var den sidste, der blev ansat som trafikelev ved jernbanen, og han nåede endda at blive udnævnt til trafikassistent den 1. juli 1968, 3 måneder før nedlæggelsen i 1968.
Sommeren 2012 fik foreningen De Bornholmske Jernbaner kontakt med
Erik Andreassen i forbindelse med et besøg på foreningens museum i Nexø.
Han var for nylig gået på efterløn og var i den forbindelse begyndt på
at skrive sine erindringer om perioden som ansat trafikelev ved De Bornholmske Jernbaner. Det blev aftalt, at foreningen gerne ville se resultatet af hans skriverier.
I første omgang var erindringerne tænkt som en artikelserie i medlemsbladet, men det viste sig hurtigt, at Eriks skriverier havde et omfang og et indhold, der fortjente mere, og det blev besluttet at udgive dem i bogform. I den forbindelse blev det besluttet at anvende uddrag af det første Tjenestereglement for De bornholmske Jernbaner mv. til at illustrere, hvordan hverdagen ved banen foregik.
Der er endvidere tilføjet forskellige faktuelle oplysninger til den øvrige
tekst. Om bogens indhold og opbygning henvises til afsnittet ”Efterskrift”,
bagerst i bogen. Mange af de anvendte billeder i bogen har Erik Andreassen selv leveret, og der er endvidere anvendt billeder fra bl.a. foreningens eget arkiv. Der henvises i den forbindelse til afsnittene ”Billeder
i bogen” og ”Billedoversigt”.
Desuden har Ove Nielsen, der flere steder i bogen omtales af Erik Andreassen, bidraget med tekst til nogle historier fra samme tidsperiode.
Endelig er der tilføjet nogle af de mange anekdoter fra jernbanens tid på
Bornholm. Foreningen ønsker læseren god fornøjelse.
Bogens Forord: Erik Andreassen var ansat som trafikelev ved De Bornholmske Jernbaner
i perioden fra 1. juli 1963 til 30. juni 1966, og i perioden fra 1. juli 1966
til 30. september 1968 som trafikmedhjælper/assistent (afbrudt af 14 måneders militærtjeneste). Han var den sidste, der blev ansat som trafikelev ved jernbanen, og han nåede endda at blive udnævnt til trafikassistent den 1. juli 1968, 3 måneder før nedlæggelsen i 1968.
Sommeren 2012 fik foreningen De Bornholmske Jernbaner kontakt med
Erik Andreassen i forbindelse med et besøg på foreningens museum i Nexø.
Han var for nylig gået på efterløn og var i den forbindelse begyndt på
at skrive sine erindringer om perioden som ansat trafikelev ved De Bornholmske Jernbaner. Det blev aftalt, at foreningen gerne ville se resultatet af hans skriverier.
I første omgang var erindringerne tænkt som en artikelserie i medlemsbladet, men det viste sig hurtigt, at Eriks skriverier havde et omfang og et indhold, der fortjente mere, og det blev besluttet at udgive dem i bogform. I den forbindelse blev det besluttet at anvende uddrag af det første Tjenestereglement for De bornholmske Jernbaner mv. til at illustrere, hvordan hverdagen ved banen foregik.
Der er endvidere tilføjet forskellige faktuelle oplysninger til den øvrige
tekst. Om bogens indhold og opbygning henvises til afsnittet ”Efterskrift”,
bagerst i bogen. Mange af de anvendte billeder i bogen har Erik Andreassen selv leveret, og der er endvidere anvendt billeder fra bl.a. foreningens eget arkiv. Der henvises i den forbindelse til afsnittene ”Billeder
i bogen” og ”Billedoversigt”.
Desuden har Ove Nielsen, der flere steder i bogen omtales af Erik Andreassen, bidraget med tekst til nogle historier fra samme tidsperiode.
Endelig er der tilføjet nogle af de mange anekdoter fra jernbanens tid på
Bornholm. Foreningen ønsker læseren god fornøjelse.
Udstillingen indeholder både lokomotiv, togvogne og andet materiale fra DBJs arkiver:
Arkiverne findes dels på Bornholms Museum, dels på Lokalhistorisk arkiv på Bornholms bibliotek og endelig findes der en del materiale hos foreningen De Bornholmske Jernbaner.
Foreningen holder til i en tidligere skibsværftsbygning på Nexø Havn.
Det er på adressen: Ndr. Strandvej 8, 3730 Nexø, hvor medlemmerne vedligeholder en mindre udstilling om jernbanerne på Bornholm.
Udstillingen har åbent i sommermånederne. Herunder ses et billede af DBJ-Museums bygning på havnen i Nexø.
I denne bygning, der tidligere har været anvendt som bådebyggeri holder DBJ Museum og foreningen De Bornholmske Jernbaner til på adressen: Ndr. Strandvej 8, 3730 Nexø. Følg os bl.a. på Google.....!
I denne bygning, der tidligere har været anvendt som bådebyggeri holder DBJ Museum og foreningen De Bornholmske Jernbaner til på adressen: Ndr. Strandvej 8, 3730 Nexø. Følg os bl.a. på Google.....!
Den Metersporede er et blad for medlemmerne i De Bornholmske Jernbaner.
Bladets indhold er artikler og historier om jernbanerne på Bornholm.
På Bornholm kørte der kun jernbaner i 68 år, nemlig fra 1900 - 1968.
Bladet udkommer i alt 4. gange om året.
Det er i månederne: marts - juni - september - december
Der forefindes et stort arkivmateriale fra banernes virke.
Sidste år opbyggede vi en ny udstilling i et lokale i DBJ Museum. Lokalet har vi døbt ”Bamserummet” pga. den bamse, som vi fik i gave fra arvingen til Aage Olsen, tidligere lokomotivfører ved De bornholmske Jernbaner. Bamsen har en helt særlig historie, som knytter den til Kongevognen, der var en personvogn, som kom til Bornholm i 1925 i forbindelse med købet af en hel del materiale fra Skagensbanen. Året før var banen omlagt fra meterspor til normalspor.
Sidste år opbyggede vi en ny udstilling i et lokale i DBJ Museum. Lokalet har vi døbt ”Bamserummet” pga. den bamse, som vi fik i gave fra arvingen til Aage Olsen, tidligere lokomotivfører ved De bornholmske Jernbaner. Bamsen har en helt særlig historie, som knytter den til Kongevognen, der var en personvogn, som kom til Bornholm i 1925 i forbindelse med købet af en hel del materiale fra Skagensbanen. Året før var banen omlagt fra meterspor til normalspor.
|
|
 |
|
|
|
|
Du kan også bruge hjemmesiden til din klub eller forening!
|
|
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig!
Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE
|