"I jernbanens spor"

ARTIKEL FRA DEN METERSPOREDE - Nr. 3 - 2008 (tillægget)

For at markere 40 års dagen for nedlæggelsen af jernbanedriften på Bornholm afviklede vi et ”Åbent Hus” i foreningens udstillingsbygning, søndag den 28. september 2008. Der var rigtig mange tilbud om aktiviteter for dagens besøgende. Naturligvis så vi gerne, at så mange som muligt af vores medlemmer dukkede op på denne dag. Dagen benyttedes naturligvis også til at tegne nye medlemmer.

 

Havde man en historie eller lignende at fortælle, og meget gerne med tilknytning til den 28. september 1968, var det rigtig dejligt. Men alle var velkomne, uanset om man havde noget at fortælle, eller om man blot kom for at se på udstillingen. Et af formålene med dagen var at genskabe lidt af stemningen fra dengang, der kørte tog på Bornholm, men også at give foreningen en omtale i medierne.

 

 

Tilbuddet til medlemmerne plus alle andre var udformet i denne annonce i medierne.

Det kunne være rigtig sjovt om der kunne blive skabt en større interesse for at etablere en veteranbane på Bornholm. Vi er nogle medlemmer i foreningen, der endnu ikke helt har opgivet håbet. Det ville være dejligt, hvis alle arbejdstimere, der er lagt i Projekt DBJ gennem mange år, kunne udmøntes i en køretur med vores damplokomotiv på nye bornholmske skinner.

                                                                                          Nils Pedersen

 

Det sidste tog er ankommet til Neksø.

"I JERNBANENS SPOR"

I forbindelse med åbent hus arrangementet var der mulighed at køre en tur med veteranbussen. Vi havde lavet en rute, der så vidt muligt fulgte den tidligere jernbanelinie. Turen var på ca. 15 km, og hele ruten kan ses på kortet her på siden. Ruten var udformet, så den på et senere tidspunkt kunne danne grundlaget for en oplevelsesrig cykeltur.

Turen starter her ved DBJs Museum.

1.
Neksø station findes ikke mere, men stationen lå mellem de to store træer og cykelstavet indtil den blev nedrevet i 1973. Desværre var der ingen som tænkte på at frede den smukke bevaringsværdige bygning.

Første stop på turen.

2.
Den over 500 m lange stenmur, der blev opført for at beskyttede jernbane- linien mod Østersøens kræfter findes stadig. Den står uberørt langs Sdr. Landevej. Pga. havneudvidelser har den dog mistet sin betydning. 

Andet stop på turen.

3.
I krydset ved Netto kan vi se starten på cykelstien til Balka - anlagt på den gamle banelinie. Ud for Ferskesø kan man stadig se jernbanebroen, hvor toget passerede Søbækken.
Tredje stop på turen.

4.
Når man følger cykelstien gennem Nexø Lystskov kommer man forbi et varieret landskab. Flere steder krydses den gamle jernbane af forskellige stier, som her ved naturreservatet
.

Fjerde stop på turen.

5.
Ved Skansevej, kort efter hvor vejen krydser banelinien, kan man nogle få meter til højre fra vejen se en af de kilometersten, der stod langs banestrækningen hver halve kilometer for at markere afstanden fra Rønne.

Femte stop på ruten.

6.

Den runde busholdeplads er anlagt på det sted hvor Balka trinbræt lå, og mange turister har i årenes løb stået af toget for at begive sig til omegnens badehoteller. Men turisterne kommer stadig, i dag dog med bil eller bussen.

Sjette stop på ruten.

7.

Her ses Kannikegaard station, en af de bygninger som stadig kan ses langs den tidligere jernbanelinie.

 

Der knytter sig en interessant historie til stedet fra krigens tid, da stationen pludselig blev midtpunkt for tyskernes bygning af kanonstillinger på Dueodde. Der blev etableret en svær betonlæssevej, som stadig findes og benyttes til almindelig trafik. Stationen blev oprindelig benævnt Balke, hvilket stadig kan ses med indmurede sten på den smukt bevarede bygning.

Syvende stop på ruten.

8.

Inde på marken kan man stadig fra vejen skimte en jernbanebro, der er anlagt hvor toget passerede et mindre vandløb. Søbækkens spæde start.

 

Ottende stop på turen.

9.

Jernbanen skar sognevejen i et noget højere niveau end i dag. Det kan vi se ved at kigge til højre, hvor banedæmningen stadig kan ses, og hvor den forsvinder ud over marken.

Niende stop på ruten.

10.

Bodilsker Station er i dag udbygget til et stort beboelseshus, og det kan i dag være svært at danne sig et indtryk af den oprindelige bygning.

Bygningen ligger jo i Stenseby. Men hvorfor stationen ikke fik navn efter det lokalsamfund, som den betjente gennem alle 68 år er dog stadig en gåde. I Stenseby lå nemlig brugsforeningen, som havde sit eget sidespor samt byens elværk og egnens virksomheder i form af er stort byggefirma, et mekanikerværksted, et mejeri, en smedje og mølle med savværk.

Tiende og sidste stop på turen

Her i Stenseby stopper vi med at følge den tidligere jernbanelinie og kører i stedet retur ad sognevejen forbi Bodilsker Skole og drejer af ved kirken og tager landevejen tilbage til Neksø.

Hvis du en dag har muligheden, så tag turen på cyklen.
 

                                                Foreningen De Bornholmske Jernbaner

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Hogo | Svar 22.03.2016 13.53

Nej , jeg kan ikke kende den gamle station .....................

Hilsen

Hogo

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

22.03 | 13:53

Nej , jeg kan ikke kende den gamle station .....................

Hilsen

Hogo

...
09.11 | 11:13

Mange tak :)
Håber ikke de har fjernet dem, det ville være trist :(
Jeg glæder mig til at se hvad der er tilbage :)

...
06.11 | 18:20

Hej Magnus
God jagt. Jeg er ikke sikker på, at alle skinnerne er der endnu, men det du jo ud af.

...
06.11 | 13:08

Spændende.
Jeg elsker at finde/ se på rester fra jernbanerne på Bornholm og nu ved jeg hvor jeg kan finde flere ;)
Dem skal jeg ud og se på :D

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE